Tirsdagsordet

Tekst til tirsdag den 6. marts 2018: Inger Marie og Poul Erik Tranholm-Pedersen, Hune

”En verden delt af ubrudt brød”

Mennesker har brug for brød, både til legeme og sjæl. Åndelig føde, som gives gennem Jesu ord, går side om side med det brød, legemet har brug for. Med ”brødunderet” udtrykker Jesus, at han betragter hvert menneske som en helhed. Man dør, hvis man udelukkende sørger for brød til maven. Det brød, Jesus giver mennesker, fører til evigt liv: ”Jeg er livets brød. Den, der kommer til mig, skal ikke sulte, og den, der tror på mig, skal aldrig tørste” -  ”og den, der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort.” Dette brød skal deles ud, både til den, der ikke har mad nok, og til alle mennesker, som har brug for at høre evangeliet. Ellers bliver verden delt af ubrudt brød.

Mennesker kan undertiden have svært ved at bryde ud af ensomhedens ring. I rastløshed åbnes køleskabet for at tage en bid brød, ikke så meget af sult som af kedsomhed. Telefonen ringer, mens brødet og osten er på vej ud af køleskabet. En ven har brug for at snakke, og et møde aftales. Glemt er sulten. Tankebanerne er på vej et andet sted hen. Som Martin Luther sagde:” Vi er dagligt brød for hinanden.” Fællesskab er næring for vort liv. Ligesom Jesus omtaler sig selv som Livets Brød, er vi dagligt brød for hinanden. Det betyder, at vi skal bibringe næstens liv indfølende nærvær, gode samtaler, både på hverdage og i pressede situationer.
Kræfterne til dette kan vi hente ved nadverbordet, hvor vi knælende modtager Jesu legeme og blod og henter næring til at ”Gå med fred og tjene Herren med glæde”

Inger Marie og Poul Erik Tranholm-Pedersen