Tirsdagsordet d. 2. oktober 2018

”Kom og se!”

Sådan sagde Jesus til de disciple, som spurgte ham, hvor han færdedes i Israel. Jesus havde set hver enkelt person og havde bare sagt: ”Følg mig!”, og det gjorde de så! Derfor var det vel meget naturligt, at de, der fulgte, spurgte ham, hvor han selv boede. Men Jesus havde faktisk ikke et hus, han kunne invitere dem hen i.

 I DDS nr. 163: ”Fuglen har rede, og ræven har grav, sneglen bær huset på ryggen”, synger vi, at ”Vor herre går husvild og fattig omkring på jord”. Når Jesus så siger: ”Kom og se!” betyder det altså snarere: ”Kom og indse”. De disciple, han kalder på, og som vælger at følge ham, indser gennem deres følgeskab med ham, at her får de større ting at se, end de nogensinde har drømt om. De indser, hvem Jesus virkelig er, og derfor kalder de ham i den prædiketekst, vi på søndag skal høre i vore kirker for: ”Guds lam”, altså det offerlam, som må lade livet for vore synder på Golgata. Men også titler som Rabbi, Messias, Kristus, Guds Søn, Israels Konge, Menneskesønnen.
Disciplene kommer i deres følgeskab med Jesus til at indse, at Jesus virkelig ”ser” hvert enkelt menneske med kærlighedens øjne. Jesus ikke bare ser, men gennemskuer mennesket med de fejl og fald, der knytter sig til hver eneste af os, og dog er han i stand til at acceptere og elske og bruge os. Sammen med os også hver eneste søster og bror, der følger ham.

Inger Marie og Poul Erik Tranholm-Pedersen,
Hune