Livets lys - et smykke der indfanger livets mørke og lys

Så skete det - milepælen for den private indsamling til udsmykningen i Hune kirke (kr. 200.000) blev ikke blot nået, men også passeret. Og det skete netop ved salg af et smykke, der har kraftig reference til den nuværende og den kommende udsmykning i Hune kirke.

Donationen ved salg af smykket er den største til dags dato fra enkeltpersoner.

Det originale og unikke smykke er designet af guldsmed Peter Quist, der sammen med sin kone Hye Vinterhøj har fast bopæl i Hune. Hye er lokalt måske mest kendt for sit frivillige arbejde som redaktør for det fine kirkeblad for Hune sogn.

Det smukke og stilrene kors er fremstillet i sterlingsølv. Det kan bæres med for- eller bagsiden vendt udad. Bagsiden gengiver alterpartiet i Hune kirke med dets buede form og Jesus på korset, som er indgraveret og kan tilvælges oxideret i sort. Forsiden af korset består af 36 zirkoner, der er fattet i hånden. Når lyset brydes i stenene symboliserer det livets lys.

Smykket blev vist offentligt første gang i det nye kirkeblad, der kunne ses fra den 24. november. 20 nummererede smykker blev udbudt til en meget favorabel pris. Den 2. december blev det sidste af de 20 solgt. Disse smykker fremstilles uden vederlag, og alle indtægter går ubeskåret til udsmykningen.

Det var efter salget af det 16. smykke den 28. november, at det magiske mål for indsamlingen blev nået. Med salget af resten af smykkerne til kampagnepris og andre donationer er milepælen nu godt og vel passeret. Dertil kommer indtægterne fra de to planlagte arrangementer, den 28. december i Kirkeladen med salg af Tine Lilholts donerede billede og den 5. januar, koncerten i Hune kirke med Tine Lilholt og Klaus Thrane. (Se nærmere i kirkebladet og Hune sogns hjemmeside www.hunesogn.dk)

Vi har tiltro til, at jo højere summen er for den private indsamling, desto større chance er der for, at de eksterne fonde vil stille sig velvillige overfor at yde den resterende finansiering til udsmykningen.

Udsmykningen i Hune kirke er lagt i hænderne på Maja Lisa Engelhardt, der er en af de fineste danske kunstnere inden for kirkeudsmykning. Udsmykningen skal gerne installeres i forbindelse med renoveringen af Hune kirke. Det forventes at blive i 2020.

Kirsten Lodberg

Tovholder for udsmykningsudvalget